Marketing sensoryczny – w jaki sposób działa na klientów?

Z pewnością zdarzyło się nam poczuć zapach, usłyszeć dźwięk lub ton, który automatycznie przywołał wasze wspomnienie. Szczególne zapachy jak fartuch mamy albo mieszkanie babci, których wspomnienia przywoływane są przypadkowo, ale zakorzenione głęboko w naszej pamięci. Faktury, zapachy, smaki, dźwięki, to to z czego składa się świat i od nich zależy jak odbiorą rzeczywistość nasze zmysły, a zarazem my sami.

Wspomnienia zapisane w umyśle człowieka są wielowarstwowo. Pamięć niektórych osób skupia się bardziej na dźwięku, innych na zapachu lub kolorach. Osoby zajmujące się marketingiem sensorycznym mają za zadanie przygotować taką strategię, która trafi do wszystkich pięciu zmysłów i pozwoli na silne zapadnięcie marki w pamięć.

Wzrok w marketingu sensorycznym

marketing sensoryczny - wzrok

Podstawowym wykorzystywanym przez nas zmysłem, który pozwala na eksplorację świata jest wzrok. Nasza decyzja o wejściu do sklepu lub salonu jest zależna od witryny sklepowej i tego, co  i w jaki sposób widać we wnętrzu lokalu.

Odpowiednio dobrane oświetlenie sprawi, że będziemy czuli się komfortowo. Przestrzeń w sklepie, tak jak w teatrze jest aranżowana przez grę świateł, możemy ją optycznie zmniejszyć lub powiększyć.

Kolejnym elementem obok odpowiedniego oświetlenia, są dobrze dobrane kolory. Zestawienia barw determinują nasz odbiór — stonowane uznamy za eleganckie, zaś bardziej krzykliwe za żywiołowe.

Kolejnym aspektem związanym z percepcją wzrokową i przywiązaniem do marki są barwy lub określone wzory, które brandy wykorzystują, by powiązać skojarzenia klienta lub potencjalnego klienta ze swoim produktem. W ten sposób na przykład filmowy Festiwal Nowe Horyzonty od lat korzysta ze wściekłego odcieniu różu — magenty. Paula Scher przy pomocy typografii wypromowała nowojorski teatr — The Public Theater, który właśnie dzięki wizualnej warstwie stał się ikoną Nowego Jorku.

Słuch w marketingu sensorycznym

Dla dźwięków, które dochodzą do konsumentów powstała osobna gałąź — audiomarketingu. Jej zadaniem jest dopasowanie odpowiedniej muzyki do targetu, pory roku, bieżących wydarzeń.

Utwory muzyczne przedzierają się do nas nie tylko poprzez reklamy radiowe, ale też telewizyjne. W dodatku sama muzyka puszczona w sklepie, salonie wpłynie na klienta.

Oddziaływanie na zmysły pozwala na sterowanie emocjami naszych klientów. W kinie akcji znajdziemy muzykę, która przyspieszy bicie serca — tak działa sprawnie sporządzona ścieżka dźwiękowa. Do użytku w sklepach oczekuje się playlisty, która zrelaksuje klienta lub zwiąże go z marką — na przykład coverami popularnych hitów, które target marki najprawdopodobniej zna.

marketing sensoryczny - słuch

Węch w marketingu sensorycznym

Po wejściu do supermarketu uderza nas zapach świeżo wypieczonego pieczywa, który pobudza nasze kubki smakowe, wzmaga apetyt i przyczynia się do naszych konsumenckich decyzji.

Głodni — kupujemy więcej. Takie i wiele innych zabiegów związanych z zapachami planuje dział marketingu zwany aromamarketingiem.

Oprócz prostych działań — jak właśnie zapach świeżych wypieków — sięga się po bardziej złożone środki. Niektóry brandy korzystają od wielu lata z określonej mieszanki zapachu, dlatego zawsze wiemy, że weszliśmy do Kazara czy Home&You.

A idąc na grudniowe zakupy — sklepy dadzą nam odczuć, że zbliżają się święta — właśnie przy pomocy specjalnie skomponowanych mieszanek zapachowych, kojarzących się ze Świętami Bożego Narodzenia — imbir, pomarańcza, cynamon.

Smak w marketingu zmysłów

Bardzo bliski węchu jest smak. W pierwszej kolejności możemy uznać, że dotyczy on tylko produktów spożywczych. Jest to w dużej mierze prawdą — niektóre marki opierają się na pewnej specjalnej kompozycji od wielu lat i wykorzystują tylko jej połączenia w różnych wariacjach, jak Nutella.

Rozpoznawalność Nutelli jest tak duża, że restauracje proponują ją jako krem zaraz obok Oreo. Inną metodą marketingu sensorycznego nastawionego na smak jest promocja restauracji poprzez darmowe przekąski.

marketing sensoryczny - dotyk

Dotyk w marketingu sensorycznym

W marketingu sensorycznym obok słuchu, smaku, węchu i wzroku istotny jest jeszcze dotyk. Faktury produktów i ich kształty, to ostatni element całościowego budowania marki.

Świetnym przykładem jest nowa kampania reklamowa Ikei nakierowana na metodę relaksacyjną ASMR, która zwraca uwagę na mnogość faktur w naszej przestrzeni. A także nowoczesne wydawnictwa książkowe, które dużą wagę przywiązują do swoich publikacji, jak wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, które w swoich seriach książek wykorzystuje różnego typu papiery o charakterystycznych fakturach.

Kategoria: Biznes Tags: ,

Sprawdź:

Czym zajmuje się agencja reklamowa? Czym zajmuje się agencja reklamowa?
Tłumacz angielskiego – co oferują biura tłumaczeń? Tłumacz angielskiego – co oferują biura tłumaczeń?
Oświetlenie uliczne LED – wady i zalety Oświetlenie uliczne LED – wady i zalety
Układy centralnego smarowania – w jaki sposób działają? Układy centralnego smarowania – w jaki sposób działają?
© 7569 Opolski Biznes.
Opolski biznes w jednym miejscu.