Przygotowanie sprzętu do pracy zdalnej – o czym trzeba pamiętać

praca zdalna - przygotowanie pracownikowObecna sytuacja związana z pandemią COVID-19 i koniecznością przeniesienia pracy wielu osób i firm w tryb zdalny sprawiła, że coraz większego znaczenia dla zachowania ciągłości działania nabiera odpowiednie przygotowanie sprzętu komputerowego do pracy w home office. O ile w małych firmach, w których pracownicy wykorzystują wyłącznie prosty laptop służbowy i podstawowe oprogramowanie, proces bezpiecznego przeniesienia się na pracę zdalną nie powinien być wyjątkowo wymagający, o tyle w przypadku większych firm opierających znaczną część swojego działania na rozbudowanej infrastrukturze informatycznej będzie to już spory problem. Jak należy przygotować sprzęt do pracy zdalnej, by wykonywać ją bezpiecznie i nie tracić na dynamice działania firmy?

Przygotowanie infrastruktury komputerowej do pracy zdalnej

Praca zdalna jest wyzwaniem nie tylko dla pracowników, ale i przedsiębiorców, których obowiązkiem będzie zapewnienie pracownikom właściwych warunków do pracy w trybie home office oraz zadbanie o bezpieczeństwo firmowych danych, które wraz z pracownikiem wydostają się poza zamknięty obszar biura. Transfer z pracy biurowej na zdalną wydaje się pozornie prosty: pracownik dostaje do dyspozycji komputer służbowy, z którego korzystał na co dzień i gotowe. W praktyce nie wygląda to tak łatwo, a przejście na pracę zdalną wymaga najczęściej pomocy specjalistów IT zdolnych właściwie przygotować i zabezpieczyć całą infrastrukturę informatyczną firmy.

Przechodząc w tryb pracy zdalnej, pracownicy mogą korzystać poza siedzibą firmy z komputerów służbowych lub, w zależności od charakteru pracy, komputerów osobistych włączonych poprzez zdalny dostęp do sieci firmowej. Zarówno przygotowanie służbowego sprzętu do pracy poza siedzibą biura, jak i prywatnego sprzętu do pracy w sieci firmowej powinno opierać się o zadbanie o właściwe zabezpieczenia, przeszkolenie pracowników w zakresie możliwych zagrożeń, działań niedopuszczalnych oraz monitorowanie wydarzeń w obrębie całej firmowej infrastruktury IT w celu przeciwdziałania zagrożeniom. Komputer służbowy nie powinien być w czasie pracy zdalnej traktowany jak komputer prywatny i odwrotnie, komputer prywatny powinien być na czas pracy traktowany jako służbowy, odpowiednio zabezpieczając integralność danych firmowych.

Jakie działania są wdrażane podczas przygotowywania sprzętu do pracy zdalnej?

Firmy, które z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną przeniosły działanie swoich biur w tryb pracy zdalnej decydują się, w pierwszej kolejności, na łączenie się komputerów z siecią firmową poprzez zabezpieczony VPN. Połączenie takie ogranicza ryzyko dostępu do danych komputera przez niezabezpieczoną sieć w domu użytkownika czy sieć publiczną, jeśli z takiej korzysta, a jednocześnie daje pracownikom dostęp do pewnych funkcji i oprogramowania przypisanych do funkcjonowania wyłącznie w obrębie sieci firmowej. W zakresie bezpieczeństwa należy jednak w dalszym ciągu zadbać o to, by połączenie z VPN zawsze było odpowiednio chronione, a sprzęt pracowników (prywatny czy służbowy) wyposażony w odpowiednie oprogramowanie antywirusowe blokujące dostęp do danych na komputerze i połączonej z nim sieci VPN.

Pracodawca powinien zadbać także o wdrożenie działających systemów do komunikacji wewnątrzfirmowej, ułatwiając porozumiewanie się pracowników między sobą z wykorzystaniem sprawdzonych i zabezpieczonych dróg komunikacji. Korzystając z pomocy specjalistów IT, odpowiednie oprogramowanie może zostać zainstalowane i zabezpieczone na wszystkich komputerach służbowych i prywatnych pracowników.

O czym pamiętać, przenosząc działanie firmy w tryb pracy zdalnej?

Odpowiednie zabezpieczenie komputerów prywatnych, wyeliminowanie możliwości korzystania przez pracowników z określonych zasobów internetu podczas aktywnego połączenia z firmową siecią VPN, a także sprawdzenie i zabezpieczenie sprzętu pod kątem wirusów i złośliwego oprogramowania będzie pierwszą czynnością, jaką powinien zlecić pracodawca swojemu zespołowi IT w przypadku przygotowywania pracowników do pracy zdalnej na własnym sprzęcie. Jeśli ci będą korzystali podczas pracy zdalnej ze sprzętu firmowego, kluczowym zadaniem dla działu IT będzie jego zabezpieczenie i przygotowanie do przenosin – poprzez analizę zagrożeń i wdrożenie dodatkowych rozwiązań systemowych konieczne jest ograniczenie punktów ryzyka utraty, zniszczenia lub nieuprawnionego udostępniania danych.

Kontrola pracowników podczas pracy zdalnej

Na potrzeby zachowania ciągłości pracy, pracodawca może zdecydować także o zastosowaniu narzędzi do monitorowania pracy – zainstalowane na komputerach oprogramowanie będzie informowało o aktywności komputera, aktualnie uruchomionych programach czy czasie logowania. Zgodnie z prawem pracownik musi być świadomy takiej formy kontroli i wyrazić na nią zgodę.

W wprowadzeniu infrastruktury komputerowej, koniecznej w pracy zdalnej pracowników pomoże Ci Aitik – firma IT Wrocław

Kategoria: Biznes, Ciekawostki, Informacje, Usługi biznesowe

Sprawdź:

Jakie objawy u niemowlaka powinny zaniepokoić? Jakie objawy u niemowlaka powinny zaniepokoić?
Koszty rozwodu – kto, kiedy i ile musi zapłacić? Koszty rozwodu – kto, kiedy i ile musi zapłacić?
Zawroty głowy a astygmatyzm Zawroty głowy a astygmatyzm
Autoryzowane a nieautoryzowane serwisy Apple – gdzie bezpiecznie i tanio oddać macbooka do naprawy? Autoryzowane a nieautoryzowane serwisy Apple – gdzie bezpiecznie i tanio oddać macbooka do naprawy?
Opolski biznes w jednym miejscu.