Jak radzić sobie ze stresem w życiu codziennym?

Stres jest automatyczną reakcją organizmu na zagrożenie oraz każdą inną sytuację, która wymaga natychmiastowego działania. Może oddziaływać na człowieka zarówno deprymująco, jak i mobilizująco, nie jest więc koniecznie zjawiskiem negatywnym. W momencie, gdy stres jest wyjątkowo silny lub długotrwały, ma on jednak wyłącznie destrukcyjne działanie. 

Objawy stresu 

Objawy stresu mogą być różnorodne, dlatego początkowo łatwo je bagatelizować i upatrywać się innego źródła ich pochodzenia. Do najczęściej występujących można zaliczyć: 

  • ciągłe uczucie rozdrażnienia, 
  • niepokój, 
  • drżenie rąk, 
  • napady gniewu, 
  • zachowania agresywne, 
  • ciągłe zamartwianie się, 
  • uczucie ciągłego zmęczenia, 
  • problemy ze snem, zarówno bezsenność, jak i nadmierna senność, 
  • koszmary senne, 
  • bóle głowy, także migreny,
  • chroniczny ból żołądka, klatki piersiowej, karku, ramion, barków, a nawet bioder,  
  • wahania masy ciała, 
  • wypadanie włosów, 
  • spadek libido. 

Przewlekły stres może ponadto powodować wrzody żołądka i dwunastnicy, a także prowadzić do rozwoju chorób serca i układu krążenia oraz cukrzycy i otyłości. 

Skuteczne metody walki ze stresem 

W celu podjęcia skutecznej walki ze stresem, konieczne jest zachowanie pozytywnego myślenia, a także zaakceptowanie istnienia zdarzeń niedających się kontrolować. Pomocnymi w redukcji napięcia są ponadto aktywność fizyczna, właściwa higiena snu, czas spędzony na świeżym powietrzu oraz zdrowa dieta. 

  • Aktywność fizyczna 

W trakcie aktywności fizycznej w organizmie człowieka uwalniana jest serotonina, znana także jako hormon szczęścia, która znacząco wpływa na poprawę samopoczucia. Uprawianie sportu pozwala ponadto pozbyć się nagromadzonych frustracji oraz gniewu. W celu jak najbardziej skutecznego zwalczania stresu przy pomocy ćwiczeń fizycznych warto wybrać formę aktywności, która odpowiada osobistym preferencjom i sprawia jak najwięcej radości. 

  • Higiena snu 

W radzeniu sobie ze stresem niezwykle istotne jest zachowanie właściwej higieny snu pozwalające na efektywny wypoczynek. Wyspany organizm jest bardziej odporny na zmęczenie i skuteczniej opiera się negatywnemu wpływowi negatywnych myśli oraz lęków. 

  • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu 

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu, szczególnie w miejscach bogatych w zieleń i pozbawionych hałasu, działa na człowieka kojąco i skutecznie przeciwdziała stresowi. Pozwala odciążyć mózg, poprawia umiejętność odpoczywania i daje poczucie radości z życia. Czas spędzony na świeżym powietrzu pomaga ponadto poprawić jakość snu, zwiększając efektywność nocnego wypoczynku. 

  • Właściwa dieta 

Zdrowa dieta bogata w owoce i warzywa poprawia ogólne samopoczucie i pozwala na zmniejszenie poziomu stresu. Ważne jest picie dużej ilości wody przy równoczesnym unikaniu napojów o dużej zawartości kofeiny oraz alkoholu, które mogą powodować rozdrażnienie i ogólny niepokój. Zalecane jest ponadto zadbanie o właściwą podaż minerałów, między innymi magnezu, który reguluje pracę układu nerwowego. 

W walce ze stresem pomocne jest zachowywanie codziennej rutyny oraz efektywne zarządzanie czasem. Istotną rolę pełnią także pielęgnacja własnych zainteresowań, które pozwalają się zrelaksować, umożliwiając równocześnie zachowanie równowagi między obowiązkami a przyjemnością. W redukcji napięcia pomaga również szczera rozmowa z zaufanymi osobami. Skutecznym sposobem walki ze stresem jest ponadto stosowanie technik relaksacyjnych, medytacji oraz wizualizacji. 

Czego nie należy robić w obliczu stresu? 

Niezwykle istotnym jest, aby w sytuacjach stresowych pod żadnym pozorem nie sięgać po substancje psychoaktywne, wiąże się to bowiem z dużym ryzykiem popadnięcia w uzależnienie. Wiele osób pod wpływem emocji spożywa alkohol, gdyż istnieje przekonanie, że pozwala on radzić sobie zarówno ze stresem, jak i bezsennością. W rzeczywistości jest jednak wprost przeciwnie – picie alkoholu potęguje uczucie stresu i, choć substancja ta ułatwia zasypianie, zaburza cykl snu, sprawiając, że nocny wypoczynek nie zapewnia organizmowi wystarczającego poziomu regeneracji. 

Leczenie alkoholizmu 

Osoby, które zmagają się ze stresem w związku z uzależnieniem od alkoholu lub popadły w alkoholizm na skutek nieudanych prób radzenia sobie ze stresem, zachęcane są do podjęcia leczenia w Ośrodku Terapii Uzależnień FreeDom. Placówka oferuje leczenie odwykowe w kontrolowanym środowisku, umożliwiając pełną izolację pacjentów od stresów dnia codziennego mogących stanowić czynnik wyzwalający. Leczenie alkoholizmu pozwala pacjentowi na pokonanie zarówno uzależniania psychicznego, jak i fizycznego, oraz zburzenie muru, jakim się otoczył. Na każdym etapie leczenia zmagająca się z nałogiem osoba może liczyć na fachowe wsparcie ze strony wysoce wykwalifikowanych lekarzy i terapeutów.

Kategoria: Informacje

Sprawdź:

Jak działają karty-klucze do hotelu? Jak działają karty-klucze do hotelu?
Przepisy dotyczące pracy na wysokości – czy pracodawcy naprawdę znają swoje prawne obowiązki w zakresie ochrony swoich pracowników? Przepisy dotyczące pracy na wysokości – czy pracodawcy naprawdę znają swoje prawne obowiązki w zakresie ochrony swoich pracowników?
Urządzenie pomiarowe do maszyn z serii TMPO – co warto o nich widzieć Urządzenie pomiarowe do maszyn z serii TMPO – co warto o nich widzieć
Nauka ponownego oddychania po Covid – poznaj opinię ekspertów Nauka ponownego oddychania po Covid – poznaj opinię ekspertów
Opolski biznes w jednym miejscu.