Pracownik jest uważany za pracownika sektora transportowego, gdy wykonuje czynności związane z transportem drogowym takie jak prowadzenie pojazdu, załadunek i rozładunek towaru (jeśli przewozi towar), pomoc pasażerom przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu (jeśli podróżuje z pasażerami), sprzątanie i konserwacja techniczna pojazdu, kontrola załadunku i rozładunku oraz formalności administracyjne).
Tygodniowy zakres pracy kierowcy
Jeśli pracodawca zatrudnia pracowników świadczących usługi transportu drogowego, musi zapewnić, że przestrzegają oni średniego tygodniowego czasu pracy wynoszącego 48 godzin. W razie potrzeby czas ten może zostać przedłużony do maksymalnie 60 godzin, ale tylko wtedy, gdy kierowca pracuje średnio 48 godzin tygodniowo przez okres 4 miesięcy.
Przerwy w ciągu dnia pracy
Pracownikom nie wolno pracować dłużej niż 6 kolejnych godzin bez przerwy. Jeśli pracownicy pracują od 6 do 9 godzin, muszą mieć co najmniej 30 minut przerwy. Jeśli pracują dłużej niż 9 godzin, muszą przerwać pracę na co najmniej 45 minut.
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny kierowcy muszą udać się na nieprzerwaną przerwę trwającą co najmniej 45 minut, chyba że korzystają z okresu odpoczynku. Pracownicy mogą podzielić długą przerwę na dwie części, pierwszą trwającą co najmniej 15 minut i drugą co najmniej 30 minut.
Okresy odpoczynku
Pracodawca musi zagwarantować swoim pracownikom dzienny okres odpoczynku trwający co najmniej 11 kolejnych godzin, który może być skrócony do 9 godzin maksymalnie 3 razy w tygodniu. Dzienny okres odpoczynku może być podzielony na dwie części: pierwsza część musi wynosić co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin. Jeśli dzienny okres odpoczynku jest podzielony na dwie części, suma tych dwóch okresów musi wynosić co najmniej 12 godzin.
Pracownicy muszą mieć zapewniony nieprzerwany odpoczynek w wymiarze 45 godzin tygodniowo, który może być skrócony do 24 godzin co dwa tygodnie. Jeśli pracodawca skróci tygodniowy okres odpoczynku, musi on zawrzeć z pracownikami porozumienie w sprawie sposobu rekompensaty.
Pracownicy muszą mieć zapewniony tygodniowy okres odpoczynku po 6 kolejnych dniach pracy. Kierowcy autokarów mogą opóźnić swój tygodniowy odpoczynek, jeśli okazjonalnie przewożą pasażerów i prowadzą pojazd przez co najmniej 24 kolejne godziny w innym państwie UE lub poza UE. Mogą oni czekać do 12 dni od końca ostatniego tygodniowego okresu odpoczynku, który wykorzystali.
Praca w nocy
Pracownicy są uznawani za pracowników nocnych, jeśli wykonują jakiekolwiek czynności w godzinach od 12.00 do 7.00. Jeśli wykonują pracę w nocy, mogą pracować maksymalnie do 10 godzin (w tym na nocnej zmianie) w ciągu 24 godzin.
Monitorowanie czasu pracy kierowcy
Najpopularniejszym narzędziem monitorowania pracy kierowcy jest tachograf. Obecnie na rynku są dostępne aplikacje działające w podobny sposób: TachoMobile, Flotman Driver, GBox Assist App, itp. Za pomocą tych narzędzie kierowcy mogą w łatwy sposób rejestrować poszczególne aktywności:
- rozpoczęcie i zakończenie pracy,
- jazdę,
- przerwy,
- dostępność,
- urlopy.
Programy te wyświetlają aktualny czas jazdy, czas jazdy w ciągu dnia oraz dobową liczbę godzin za kierownicą oraz ułatwiają rozliczenie czasu pracy kierowców. Dzięki nim możemy w dogodny sposób sprawdzać czy nie przekroczyliśmy ustawowego czasu pracy.
Wiele programów posiada również opcję automatycznego rozpoznania jazdy. Jeśli włączymy lokalizację, możemy włączyć funkcję sprawdzania średniej prędkości jazdy.
W programach tych jest ponadto dostępna historia naszej pracy za kółkiem z ostatnich tygodni. Zapomnijmy o wydrukach, teczkach i zeszytach. Wystarczy telefon i wszystkie informacje są dostępne zarówno dla nas, jak i dla naszego szefa.